Sportscholen moeten met hun CRM-systemen nieuwe klanten aantrekken en tegelijkertijd maximale service voor hun bestaande klanten garanderen.
Sportscholen worden blootgesteld aan enorme concurrentie en de eisen van klanten nemen voortdurend toe. Trainingsgegevens moeten worden bijgehouden en verwerkt in overeenstemming met de wet, nieuwe klanten moeten worden gewonnen en bestaande klanten moeten in lijn worden gehouden met loyaliteitscampagnes. Uitstekende klantenservice is vereist om op de lange termijn in de markt te overleven.
Met een passend CRM-systeem voor fitnessstudio’s kunnen de verschillende taken met betrekking tot klantenondersteuning en het werven van nieuwe klanten eenvoudiger en efficiënter worden afgehandeld. Waarom het zo belangrijk is dat de software past bij je eigen bedrijf en waar je op moet letten bij het kiezen van CRM, lees je hier.
Waarom crm-software specifiek voor sportscholen?
Het zogenaamde customer relationship management bundelt alle maatregelen van een bedrijf die worden genomen voor langdurige klantenwerving en -behoud. Met bedrijfssoftware voor ondernemingen worden de individuele processen aan de softwarekant in kaart gebracht. Voor elke klant wordt in een centrale database een apart klantenbestand aangemaakt, waarin alle daarop betrekking hebbende gegevens worden opgeslagen.
Alle afdelingen in het bedrijf hebben hier dan toegang toe, wat leidt tot meer transparantie en slankere processen. De klantenservice heeft direct toegang tot alle relevante gegevens om vragen direct te beantwoorden. Maar ook marketing en sales profiteren van de centralisatie van data.
Door gerichte evaluaties kunnen belangrijke inzichten in de behoeften en wensen van de klanten worden verkregen. Zo kunnen doelgroepen veel scherper worden beoordeeld en kunnen reclamemaatregelen dus veel preciezer worden aangepakt.
CRM-functies voor sportscholen
In het volgende willen we een paar essentiële functies van een CRM-software voor sportscholen bekijken en hun concrete voordelen voor de praktijk benadrukken. Naast algemene functies moet het ook gaan om alle functies die specifiek in sportscholen worden gebruikt.
Marketing automatisering
Met CRM-software kunnen verschillende marketingtaken worden geautomatiseerd. E-mails kunnen bijvoorbeeld met cyclische tussenpozen naar geselecteerde klanten worden verzonden. Advertenties op social media of andere platformen kunnen worden beheerd en geëvalueerd op een overzichtelijk marketingdashboard. Op deze manier kunnen de individuele maatregelen voortdurend worden aangepast en geoptimaliseerd. Dit bespaart tijd, geld en zorgt voor een beter reclamesucces op de lange termijn.
Trainingsgegevens beheren
De trainingsgegevens van de klanten kunnen in het CRM-systeem worden verzameld en daar worden beheerd. Voedingsplannen kunnen ook eenvoudig en individueel worden gemaakt en worden vastgesteld in de bijbehorende klantendossiers. Dit betekent dat trainers altijd toegang hebben tot alle relevante informatie en klanten de best mogelijke training kunnen bieden.
Hiervoor kunnen de trainingsgegevens ook worden opgeslagen op externe opslagmedia, zoals chipkaarten of USB-sticks. Klanten kunnen ze vervolgens aansluiten op de trainingsapparatuur en ze passen zich dienovereenkomstig aan. Evaluaties van deze gegevens zijn ook denkbaar, bijvoorbeeld om de klant verbeterpotentieel te kunnen bieden.
Callcenterfuncties
Klanten eisen ongecompliceerde en snelle klantenservice voor vragen die zich voordoen. Als een klant telefonisch contact met ons opneemt, kan het systeem het dossier van de klant direct opbellen op basis van het telefoonnummer. Dit betekent dat de servicemedewerker weet wie er belt voordat hij opstoot en toegang heeft tot alle relevante informatie.
Berichtgeving
CRM-systemen hebben ook uitgebreide rapportagemogelijkheden. Deze geven informatie over de prestaties van verschillende gebieden van klantrelatiebeheer. Zo kan bijvoorbeeld de waarde van een klant worden bepaald. Dit helpt om de focus van de eigen inspanningen gerichter te leggen.
Er kunnen ook voorspellingen worden gedaan, wat met name helpt bij het gebruik van de studio. Piekmomenten kunnen worden bepaald aan de hand van concrete cijfers. Dit helpt om minder frequente tijden cyclisch te detecteren en maatregelen te nemen om het gebruik ervan te verhogen.
Mobiele versie van CRM-software
Het gebruik van CRM-software op mobiele apparaten stelt trainers in staat om overal toegang te krijgen tot en te werken met de gegevens van klanten. De training hoeft dus niet elke keer onderbroken te worden, maar het kan gewoon met de tablet in de hele studio worden gewerkt. De mobiele versie is ook een echte meerwaarde voor outdoor trainingen.
Vind snel de juiste CRM-software voor sportscholen
Met onze vergelijkingstool op crmoverzicht.nl heeft u de mogelijkheid om veel CRM-systemen direct met elkaar te vergelijken en te filteren op basis van uw criteria. Met de juiste besturingssoftware kunt u uw klanten niet alleen beter bedienen, maar ook tijd en geld besparen. De software zorgt voor lean en efficiënte processen en helpt om de focus van de eigen inspanningen nauwkeuriger te bepalen op basis van geldige cijfers. Begin dus vandaag nog met uw CRM-zoektocht.